RECENSIE: Batman v Superman

Batman-v-SupermanHet kan je haast niet ontgaan zijn: op dit moment neemt Batman het op tegen Superman in de bioscoop. Nou had ik niet bepaald haast om dit van dichtbij te gaan bekijken, maar door de enorm negatieve recensies werd ik toch wel nieuwsgierig. We zullen het maar ramptoerisme noemen.

(Trouwens, als je naar bovenstaande foto kijkt, had dit net zo goed een heel ander soort film kunnen zijn. Ahum.)

Even een kleine disclaimer: Ik weet bijna niks van het hele superhelden-universum – en dat wat ik weet, haal ik grandioos door elkaar. Tijdens de film heb ik me meerdere malen afgevraagd of Alfred nou familie is van Jarvis. Ook wist ik niet dat Superman geen mens, maar een aliën is (that being said: welk soort en waar vind ik er meer van?) Ik ben een absolute nitwit. Daarnaast ben ik allesbehalve onbevooroordeeld als het gaat om Henry Cavill.

Dat je het even weet.

Batman-v-Superman-4

Batman v Superman dus. Dit was zo’n typische film waarbij ik de helft van de tijd totaal geen idee had wat er nou precies gaande was. Op zich is dat niet zo’n probleem, het was duidelijk wie met wie een probleem had, maar een beetje vervelend was het wel. Het voelde een beetje als wiskunde: iedere keer als ik dacht dat ik het had, kwam er weer een vreemde droomsequentie – en nope.

Nou lag dat ongetwijfeld deels aan mijn niet-bestaande achtergrondkennis, maar verhaaltechnisch is Batman v Superman gewoon ook één grote rotzooi. Er gebeurt zo ontzettend veel. Het ene moment heeft Batman het aan de stok met een of ander bedrijf, het andere moment beklimt Superman de Mount Everest om met dode mensen te praten; Batman vindt Superman gevaarlijk, Superman vindt Batman stom, Lois Lane dartelt ondertussen rond met een mysterieuze kogel – en oh! Wonderwoman is er ook nog! Ik bedoel, come on.

Maar goed, er zit dus wel lekker veel vaart in deze film.

Batman-v-Superman-3

Ook heeft Batman v Superman te kampen met het alom bekende ‘ik-weet-niet-wanneer-het-eindgevecht-episch-genoeg-is’-syndroom. Want man, wat duurt dit lang. Eerst is er een stuk waar Lex Luthor een psychologisch gevecht voert met Superman, daarna is het Superman tegen Batman, Lois Lane tegen water en daarna is het Superman, Batman, Lois Lane én Wonderwoman tegen.. tja, wat was het? Een reusachtige, laser-schietende orc? Duuuuuurt laaaang.

En toch heb ik me eigenlijk wel prima vermaakt. Want weet je? Dit is precies wat ik van een gemiddelde superheldenfilm verwacht. Bij dit soort films moet je gewoon je hersenen uitzetten en twee uur staren naar een gekwelde held die Belangrijke Dingen moet doen. En bam, dat krijg je in Batman v Superman. Twee maal zelfs.

En het is nou ook weer niet zo dat de film aan alle kanten verschrikkelijk is. De cast is bijvoorbeeld echt goed. Over Henry Cavill ga je me nooit iets negatiefs horen zeggen, maar als ik objectief probeer te kijken naar zijn rol, vind ik dat ‘ie een prima Superman neerzet. Ben Affleck treedt natuurlijk in de voetsporen van Christian Bale, en ondanks dat me dit niet heel makkelijk lijkt, doet ‘ie het prima! En oh, man, dan is er nog Gal Gadot. Als Wonderwoman krijgt ze relatief weinig screentime, maar als ze er is, dan stáát ze er ook – en hoe! Batman-v-Superman-2

Batman v Superman is volgens mij deels ten onder gegaan aan hun eigen hype. Van een film als deze verwacht men zoveel dat hij eigenlijk wel tegen moest vallen. Nou slaat de film hier en daar ook flink de plank mis, maar zo slecht is de film nou ook weer niet. De film is prachtig in beeld gebracht, heeft een prima cast en bevat meer dan genoeg materiaal om twee uur te boeien. Verwacht er gewoon niet al te veel van, dan valt de film hartstikke mee.

Aanrader? Alleen als je normaal ook wel uit de voeten kan met dit genre. Als je hem gaat zien, doe dat dan wel in de bioscoop! Daar komt ‘ie toch wel het best uit, denk ik.
Tranen? Nee, ondanks dat het einde best emotioneel zou kunnen zijn. Het was inmiddels echter half 12 en ik wilde slapen. Dus nee, geen tranen.
Lachen? Nee, ook niet. Bij de films van Marvel valt er nog wel wat te lachen, hier neemt iedereen zichzelf aardig serieus.