RECENSIE: Captain America: Civil War

Marvel's Captain America: Civil War © Marvel 2016

En zo zat ik afgelopen vrijdagavond (vrijdagavond, wie verzint het?) wéér bij een superheldenfilm waarbij de helden in kwestie verantwoording moesten afleggen voor hun daden. Gewapend met een bak zoute popcorn, cola en een 3D-bril over mijn normale bril, betrad ik de zaal. En surprise surprise: ondanks dat de film pas om 21:50 begon, ik ben niét in slaap gevallen!

Dit keer zijn het The Avengers die maar eens goed moeten nadenken over de consequenties van hun daden. Want tja, het is heel leuk dat je De Grote Vijand uitschakelt door een wolkenkrabber op te blazen  – maar what about de mensen ín dat gebouw? Genoeg is genoeg, vindt de VN. Vanaf nu zullen Iron Man & Co. goedkeuring moeten vragen voor hun missies.

Iedereen is het er mee eens, op Captain America en een paar bondgenoten na. Waarom? No one knows, want volgens mij is dit méér dan redelijk voorstel.

Goed, tegelijkertijd loopt er nog een tweede – niet minder belangrijke – verhaallijn waarin Captain’s BF Bucky wordt gehersenspoeld en opdraait voor allerlei misdaden. De VN/FBI/CHF (nee, oké, nu noem ik willekeurige namen) wil hem achter slot en grendel; Captain America overduidelijk niet.

Verder zijn er nog een aantal subplots die niet heel interessant of noodzakelijk zijn. Maar wat wil je ook in een film met twee (drie? vier?) hoofdpersonages en nog een elftal aan personages die ook mee mogen doen? Op zich had het allemaal nog veel dramatischer kunnen zijn, maar kom op: het komt maar zéér zelden voor dat een film profiteert van meerdere kleine verhaallijnen. Meestal is het juist zo dat het verhaal dan aan diepte verliest, en dat is precies wat hier ook gebeurt.

Het hele “Team Iron Man vs. Team Captain”-gevecht bijvoorbeeld? Dat viel letterlijk in het water. Iedereen roept maar dat dit zo’n emotioneel gevecht was, maar.. nee. Oké, het zag er allemaal goed uit, maar dit hele gevecht – het hoogtepunt van de film – voelde vrij overbodig. Ik bedoel, ze hadden écht wel betere dingen te doen. En zelfs al hadden ze alle tijd van de wereld gehad: het blijven buddies, die doen elkaar echt niks serieus aan. Tja, dan is de spanning en de emotie er snel van af hè?

Trouwens, hoe leuk zijn de ren-gezichten op deze foto?

Als ik me dan toch al op glad ijs begeef met een negatieve recensie, ga ik ook nog even de volgende opmerking maken: de showdown tussen Batman en Superman maakte toch net even iets meer indruk. Ik ga me alvast verstoppen in een donker hoekje, haha.

Is het dan allemaal kommer en kwel? Nee hoor. Ik heb me op zich wel vermaakt met Civil War. Maar of dat nou een duur bioscoopkaartje waard is? Ik bedoel, ik vermaak me ook prima  met 24Kitchen. Marvel-fans zullen vast prima uit de voeten kunnen met deze film, maar eigenlijk voel ik er gewoon heel weinig bij. Hij was niet goed, niet slecht, niet vernieuwend, en drie minuten nadat ik de zaal uitliep, was ik hem alweer vergeten. Alhoewel: die scène waarin Captain America een helikopter probeerde tegen te houden was best indrukwekkend.

Oké, wat mij betreft is de film een kaartje van €5,00 op de dinsdagmiddag waard. Maar meer ook niet.

Oh, en Marvel, alsjeblieft. Eén bij-de-hand personage is genoeg. Ik kan Ant-Man en Spiderman absoluut niet in één film verdragen. Thanks.

♥♥♥