RECENSIE: Deadpool

Oh man, als er één film was waar ik ab-so-luut niet naar uit keek, dan was het Deadpool wel. Superheldenfilms weet ik tegenwoordig steeds beter te waarderen, maar Deadpool is toch wel even een superheldenfilm op een ander niveau – en niet per se een beter niveau. Want, jongens, als ik ergens niet tegen kan, is het wel een film waar dick jockes een hoofdrol spelen.

Maar goed, het vriendje wilde de film toch zien en met een avondje schransen bij Happy Italy als tegenbod, chanteerde hij me in een avondje anti-superheld kijken.

Deadpool is inderdaad nogal een anti-held. Hij heeft niet zoveel met het hele “let’s save the world” en gebruikt zijn superkrachten vooral wanneer het hem zelf uitkomt. Nu ik er over na denk is het wel grappig: Deadpool probeert een parodie te zijn op superheldenfilms, maar is qua plot  zelf ook één groot cliché. Een protagonist met een trauma/moeilijk verleden? Check. Grote liefde die door de bad guy van hem wordt afgenomen? Check. Een grote behoefte naar wraak? Check! Ik bedoel, prima hoor, it does the job, maar een beetje ironisch is het wel.

Maar goed, het leuke van Deadpool zit dan ook niet in het plot, maar in het personage zelf. Deadpool (Ryan Reynolds) is sarcastisch en sadistisch, neemt zichzelf allesbehalve serieus, bekritiseerd andere superhelden (vooral de X-Men) aan de lopende band en refereert continu aan de populaire cultuur. Ook Ryan Reynolds zelf is niet veilig voor de zelfspot van Deadpool, iets wat ik op zich wel kon waarderen. Je moet absoluut beschikken over een goede dosis basiskennis (of over een vriendje die je last-minute inlicht over de connecties tussen de verschillende filmstudio’s) om deze grappen te snappen, maar ze zijn ook wel echt heel grappig.

Snap je deze verwijzingen niet? Dan blijft er helaas een stuk minder over van de film. Grappen over masturbatie, cocaïne en eenhoorns zijn leuk tot op een zekere hoogte, maar op een gegeven moment heb ik het er altijd wel mee gehad. Bij Deadpool heb ik echter maar een paar keer met mijn ogen hoeven rollen. De humor is grof, maar omdat de humor hier en daar ook niet helemaal voor de hand ligt, kon ik het allemaal wel hebben.

Ik moet zeggen dat de film me allesbehalve mee viel. Je zal deze film niet in mijn favorietenlijstje tegenkomen, absoluut niet, maar ik kon de film op zich wel waarderen voor wat het is. Deadpool is absoluut de moeite waard als je jezelf een beetje thuis voelt in het superheldenwereldje, maar heb je daar helemaal niks mee? Dan sla je Deadpool  gerust over – tenzij je nog steeds moet gniffelen als je het woord “dick” hoort.

♥♥♥♥♥