Recensie: Doctor Strange

Doctor Strange

Doctor Strange. Ik had er nog nooit van gehoord. Maar hé, dat is geen verrassing. Over het algemeen leer ik superhelden pas kennen op het moment dat iemand miljoenen aan dollars tegen een Hollywoodverfilming aansmijt. Waar ik wel van gehoord had? Benedict Cumberbatch. Als er één acteur is die eigenlijk helemaal geen Marvel-film nodig heeft om zijn populariteit op peil te houden, is hij het wel. Deze acteur speelt dus Doctor Strange – en alleen daarom was ik al best nieuwsgierig naar deze film.

doctor-strange-1
Who the hell is Doctor Strange?

Ik hoor het je denken. Geeft niet, I’ve got you. Doctor Stephen Strange is een neurochirurg. Briljant in wat ‘ie doet, stinkend rijk en belachelijk arrogant. En toch ook charmant. Je snapt spontaan waarom Benedict gecast is voor deze rol, of niet? Hoe dan ook, op een dag stort Stephen zijn sportauto van een berg af. Hij komt vrij goed uit het ongeluk, maar zijn zijn handen verwoest. En dat is best een ding, als neurochirurg. Hij probeert alles, iedere experimentele, grensverleggende medische techniek, maar niets helpt.

Als soort-van laatste redmiddel vertrekt Stephen naar Kathmandu, Nepal, waar een Oosterse mystieke groepering gevestigd is. Stephen focust zich op zijn genezing – hoe sceptisch hij ook tegenover het hele mystieke gebeuren staat – maar komt er al gauw achter dat er meer gaande is. En hier insert je dus een of andere slechte entiteit uit een andere dimensie die de aarde wil vernietigen. Dat was mij maar half duidelijk. Er was iets met onsterfelijkheid.

Hoe dan ook: waar bijvoorbeeld The Avengers de wereld beschermen tegen fysieke aanvallen, focust deze film zich op mystieke aanvallen.

doctor-strange-5

Ennn.. dat werkt?

Ja, eigenlijk verbazingwekkend goed. En dat komt vooral door de magie. In principe is deze film een kruising tussen Inception en Harry Potter. De “magiërs” (man, hoe noemen we deze mensen?) kunnen bezweringen uitvoeren en er is een daadwerkelijke vliegende cape die zó uit Harry Potter had kunnen komen (één van de hoogtepunten uit de film). Maar dat is het nog niet, ze kunnen ook een soort portals openen naar andere dimensies, waardoor er Inception-achtige toestanden ontstaan. Het ziet er in ieder geval allemaal behoorlijk fancy uit. Geen film die je moet kijken als je een drankje of drie, vier op hebt, maar nee, echt, de visuals in deze film zijn prachtig.

Minpuntje: als er een lijst van superheldenclichés zou bestaan, zou je ieder boxje kunnen aftikken. Eigenlijk is het heel jammer dat deze film deel uitmaakt van een groter superheldenuniversum. Er is nu weinig ruimte om het verhaal goed uit te werken – want aan het eind van de film moet Doctor Strange natuurlijk klaar zijn om aan te sluiten bij de rest van de crew.  Van mij hadden ze prima een hele film mogen uittrekken om Stephen te laten kennismaken met het hele magie-gebeuren. Want hé, hij is een dokter. Een dokter die gelooft in wetenschap, niet in mystieke abracadabra. Die overgang ging me net iets te snel. Stephen is binnen anderhalf uur zo’n volleerd mystiek meester dat hij de wereld kan redden van de ergste mystieke vijand in jaren tijd. Sure.

doctor-strange-4

Eindoordeel?

Doctor Strange heeft dan wel te kampen met het “actie-actie-actie-oh-shit-we-hebben-ook-nog-personages”-syndroom van Hollywood, maar hé, dat is tegenwoordig zo’n beetje bij iedere film het geval. Ik heb er wel echt van genoten. Oprecht. Omdat het soms wat Harry Potter-esque is, krijgt het van mij toch al honderd pluspunten. En ook omdat Benedict gewoon een heel degelijke rol neerzet. We wisten al dat hij het arrogante, maar toch charmante typetje onder de knie had, maar in deze film laat hij meer zien. Komische timing vooral. Want geloof het of niet, maar deze film is ook vrij grappig.

Deze film gaat me niet jarenlang bijblijven, maar ik vond hem op zich meer dan prima! Ik zou hem zelfs nog wel een keer kijken – zou hem zelfs aanraden voor een filmavondje. Vooral omdat dit zo’n typische film is waar iedereen wel mee uit de voeten kan. Hij had veel en véél beter kunnen zijn dan dat hij nu is, maar ach, de film weet dat goed te verdoezelen :)

🎥🎥🎥🎥🎥