FILMTIP: Eddie the Eagle

Eddie the Eagle Daar zat ik dan: op de tweede soort-van-zonnige dag van het jaar in een lege bioscoopzaal – bij een film over wintersport, nota bene. Had ik dit kunnen zien aankomen? Op zich wel. Voelde het ongemakkelijk? Oh, zeker. Want weet je? Dat scherm is opeens enorm groot als je alleen in de zaal zit; het voelde een beetje overweldigend. Gelukkig was de film, Eddie the Eagle, de lichte gêne absoluut waard.

Mijn moeder vertelt me vrijwel iedere keer als schansspringen op TV is over Eddie the Eagle, de schansspringer die meedeed aan de Olympische Spelen van 1988, maar nog nooit daadwerkelijk van de 90-meter hoge schans was afgesprongen. En dan heb ik het hier over een schansspringer hè, niet over een hobbyloper die mee doet aan de 100 meter sprint. Worst case scenario is daar dat je laatste wordt; schansspringen, oftewel jezelf met 100 kilometer per uur van 90 meter hoogte afwerpen – met fucking ski’s onder je voeten – is levensgevaarlijk, en al helemaal als je niet weet wat je doet.

Eddie the Eagle

Maar goed, je moet wat als het je grootste droom is om mee te doen aan de Olympische Spelen. Eddie (Taron Egerton) is namelijk niet echt topsport-materiaal. Hij heeft gewoon geen talent en is daarnaast ook niet bepaald charmant. Hij probeert van alles, maar als hij het uiteindelijk ook met skiën niet haalt, weet Eddie het ook niet meer.

Als laatste hoop gooit Eddie het op schansspringen. Groot-Brittannië heeft geen team voor deze sport en in principe mag iedereen die één goede sprong maakt meedoen aan de Spelen. En ach, hij kan al skiën, dus hoe moeilijk kan het zijn? Eddie komt er al snel achter: heel moeilijk. Samen met een uitgebluste en eigenlijk altijd dronken Amerikaanse ex-schansspringer als coach (Hugh Jackman), probeert Eddie er toch maar het beste van te maken.

Eddie the Eagle is zo’n typische feel-good film waarbij je eigenlijk zo meeleeft met een karakter dat het gênant wordt. Komt vooral door Eddie, die zo ongeveer de personificatie van optimisme is. Wat Eddie mist in talent en training, maakt hij dubbelop goed in enthousiasme en doorzettingsvermogen. Hij is zo naïef dat het bij andere mensen een ontzettende afknapper zou zijn, maar bij Eddie kan het. Toen ik hoorde dat Taron Egerton hem zou spelen, dacht ik eerst: “Nee man, die jongen is veel te knap“, maar eigenlijk heb ik dat tijdens de film niet één moment gedacht. Hij deed het leuk!

Eddie the Eagle

Trouwens, ik las dat sommige mensen wat moeite hadden om Hugh Jackman los te zien van Wolverine. Geen moment last van gehad. Komt waarschijnlijk ook omdat ik Wolverine gewoon niet gezien heb, maar oké. Ik vond het juist wel eens fijn om hem in een soort-van vrolijke rol te zien.

Goed, de Eddie the Eagle is geen film die volgend jaar mee gaat dingen voor een Oscar en is daarnaast ook redelijk voorspelbaar – maar dat valt te verwachten met een verfilming van zo’n verhaal. Het zou ook een lichte buzzkill zijn geweest als de film zou eindigen met Eddie die zich te pletter springt. Nee, wat dat betreft krijg je precies wat je wil, en dat is helemaal prima. Ik denk niet dat iemand deze film, met zijn fijne personages en 80’s score, niet leuk kan vinden – echt, ik daag je uit.

Aanrader? Yes, vooral voor op zo’n dag dat alles even niet lukt. Als Eddie het kan, kan jij het ook.
Tranen? Nope.
Lachen? Zo ongeveer de hele film door!