RECENSIE: Suffragette

Suffragette

Ik voel me altijd een beetje naar als ik me bedenk dat als ik 100 jaar eerder zou zijn geboren, ik het als vrouw helemaal niet zo makkelijk zou hebben gehad. Ik zou niet mogen stemmen, zou zo ongeveer “eigendom” zijn van mijn man, zou immens lange dagen maken als fabriekswerkster en zou wettelijk gezien vrij weinig te zeggen hebben over mijn kinderen. En dat is eigenlijk maar 100 jaar terug, hè? De moeder van mijn oma heeft dit nog in volle glorie meegemaakt. De film Suffragette vertelt het verhaal van de vrouwen die zich beseften dat er echt iets aan deze situatie moest veranderen.

Want even voor de duidelijkheid: Suffragettes waren de “hysterische” vrouwen die vochten voor stemrecht. En voordat je denkt dat deze vrouwen destijds op handen werden gedragen? Nope. Sterker nog: ze werden gezien gezien als een schande voor de samenleving. Vaker wel dan niet werden ze zelfs door hun man op straat gezet.

040314SH_05021.nef

Suffragette volgt fabrieksarbeider Maud (Carey Mulligan), een jonge vrouw die aanvankelijk weinig met de Suffragettes te maken heeft. Ze is gehoorzaam aan haar man, verzorgt haar zoontje, leeft bescheiden en heeft – voor een vrouw – een redelijk goede baan. Ze stelt geen vragen, tot ze bij toeval terechtkomt in een protest van de Suffragettes. En tja, dan begint Maud ook na te denken over haar positie – en hoe oneerlijk dit eigenlijk wel niet is.

Ironisch genoeg merkt Maud pas hoe erg het met de rechten van de  vrouw is gesteld op het moment dat ze er voor gaat strijden. Haar man vindt het maar niks en is meer bezig met zijn eigen reputatie, haar baan komt op het spel te staan en zelfs haar relatie met haar zoon is niet meer veilig. Het is echt belachelijk hoe betuttelend er met deze vrouwen werd omgegaan. Na een demonstratie worden de Suffragettes bijvoorbeeld niet gevangen genomen, maar door de politie “veilig” thuis op de stoep gezet, zodat hun mannen de juiste straf konden bepalen.

Suffragette

Juist door het verhaal via een “gewone” vrouw als Maud te vertellen, laat de film zien hoe dapper een vrouw wel niet moest zijn om op te komen voor haar eigen rechten. Het zou misschien voor de hand liggen om het verhaal te vertellen via – bijvoorbeeld – de oprichtster van de beweging, Emily Plankhurst (in de film kort maar krachtig vertolkt door Meryl Streep), of Edith Elynn (Helena Bonham-Carter), een vrouwelijke dokter met een heuse opleiding, maar ik ben blij dat ze het op deze manier hebben gedaan. Carey Mulligan doet het ook echt niet onder voor Meryl Streep en Helena Bonham-Carter; ze zet een prachtige rol neer.

Ik vind het belangrijk dat dit soort films gemaakt worden. Het is een stukje geschiedenis waar ik vrij weinig van af weet – en dat is eigenlijk te belachelijk voor woorden. Het is eigenlijk ook helemaal geen geschiedenis: er zijn vele plekken in de wereld waar vrouwen bij lange na niet de rechten hebben die mannen wél hebben. En zelfs in deze westerse wereld is er nog genoeg ongelijkheid op te merken. Je hoeft alleen maar naar Hollywood te kijken – een echte mannenwereld waar vrouwen nog altijd minder worden betaald. Daarom is het best bijzonder dat deze film juist alleen door vrouwen is gemaakt.  Daarom vind ik alleen al dat iedereen deze film moet zien.

080414SH_17245.nef

Verder is het geen briljante film hoor. Hij brengt de boodschap goed over – en goed ook, maar het blijft allemaal wat afstandelijk en ingetogen. Maar goed, dat is het verschil tussen een 8 en een 10 zeg maar. Alsnog een prima film – Suffragette is er zeker een die je moet hebben gezien.

Aanrader? Yes! Hij draait nog in een aantal filmhuizen, dus als je de kans hebt..
Tranen? Ja, op een bepaald stukje wel. Kan me inmiddels al niet meer herinneren waar precies, maar ik had het op een gegeven moment zeker moeilijk.
Lachen? Dat dan weer niet.