RECENSIE: The Huntsman: Winter’s War

The Huntsman: Winter's War

Wat ik me nog van Snow White and the Huntsman kon herinneren? Charlize Theron in het goud (of was dat haar reclame voor Diors J’adore?) en dat Kristen Stewart vermoedelijk een affaire zou hebben gehad met de regisseur van de film in de tijd dat ze eigenlijk nog met Robbert Pattinson ging. Dat laatste zal meteen ook de reden zijn waarom ze niet in het vervolg The Huntsman: Winter’s War zit.

Of nou ja, vervolg? In principe is de film een prequel én een sequel. The Huntsman: Winter’s War is een spin-off rondom de jager Eric (Chris Hemsworth) dat zich afspeelt in een heel ander deel van Sneeuwwitjes wereld: het koninkrijk van Sneeuwkoningin Freya (Emily Blunt). Door een voorval in Freya’s verleden staat ze in dit koninkrijk géén liefde toe. Drie keer raden wie er verliefd wordt. Eric? Nee joh! En al helemaal niet op mede-jager Jessica Chastain. Belachelijk.

The Huntsman: Winter's War

Alhoewel, belachelijk? Op zich had hier best een goede film in kunnen zitten. Verboden liefdes doen het naar mijn weten altijd wel goed. Maar nee, ook in deze film lopen de verhaallijnen niet helemaal lekker. Aan de ene kant heb je Eric en zijn liefde, aan de andere kant speelt er nog een heleboel tussen zussen Ravenna (Charlize Theron) en Freya. Een verloren spiegel moet de twee verhaallijnen aan elkaar lijmen, maar dat werkt toch niet zo briljant goed. Het is allemaal een beetje rommelig.

Ik vind Jessica Chastain een geweldige actrice – en met Chris Hemsworth is ook helemaal niets mis – maar in deze film komen ze beide niet heel geloofwaardig over. Is niet helemaal hun eigen schuld, want een of andere onbenul heeft besloten dat hun personages een Schots accent hebben. Laten we het er op houden dat het méér dan duidelijk is dat noch Jessica noch Chris uit Schotland komt en dat dit je aardig uit het verhaal trekt.

The Huntsman: Winter's War

De film is op zich wel vermakelijk en bevat flink wat humor waardoor ‘ie ook lekker luchtig blijft (alhoewel, op sommige momenten was de humor naar mijn mening flink misplaats), maar hij laat nou niet bepaald een indruk achter. Wie dit wel doen? Charlize Theron als Ravenna en Emily Blunt als Freya – en dan vooral hun kostuums. Man, ik zou meerdere moorden plegen voor hun garderobe. Daarnaast zou ik me op zich ook prima vermaken met twee uur beeldmateriaal van Queen Ravenna – dat mens is perfect. Op haar innerlijk na dan. Een paar punten aftrek daarvoor.

Dit is weer zo’n typische film die op zich prima is voor zo’n avond op de bank waarbij je met een half oog naar het scherm kijkt. Als ik namelijk niet in de bioscoop had gezeten, was ik halverwege de film zeker weten iets anders gaan doen. Een totale mislukking is The Huntsman: Winter’s War niet, maar daar is dan ook alles mee gezegd.