RECENSIE: The Jungle Book

The Jungle Book Disney remakes. Wat een on-ge-loof-lijk tricky fenomeen vind ik dat. Normaal worden remakes al met de grond gelijk gemaakt, maar een geliefde Disney Classic opnieuw verfilmen? Volgens mij kun je nog beter besluiten de Bijbel te herschrijven. Men denkt met zo veel nostalgie terug aan deze films dat een remake wel heel goed moet zijn om enigszins geaccepteerd te worden. En dat ‘ie beter wordt gevonden? Dat is haast onmogelijk.

Maar oké, gisteravond zag ik dus The Jungle Book en eigenlijk was ik heel blij verrast. Ik durf niet te zeggen dat de film beter was dan het origineel – want, heiligschennis – maar hij was zeker net zo goed. En dat is al héél wat.

The Jungle Book 2

Goed, een live-action The Jungle Book. Het is de eerste minuten redelijk bizar om naar pratende dieren te kijken. In een tekenfilm accepteer je dit toch net iets makkelijker. Maar oké, al gauw voelt het eigenlijk vrij normaal. Een panter met de zwoele stem van Idris Elba? No biggie. Komt voornamelijk ook omdat alles er zo ontzettend levensecht uit ziet. Het is alsof ze tijgers en beren écht hebben leren praten. En ook bizar: het acteerwerk van die beesten is belachelijk goed – ze tonen meer emotie dan de gemiddelde acteur.

Ik weet niet hoe ze het voor elkaar hebben gekregen, maar na tien minuten slikte ik al een paar tranen weg om een wolfen-welpje en zijn moeder. Belachelijk. Over een jaar of tien hebben we geen acteurs meer nodig hoor.

De enige acteur die fysiek aanwezig is in de film, is de jonge Neel Sethi als Mowgli. En nou zei ik net wel dat we binnenkort geen acteurs meer nodig hebben, maar eh, doe toch maar wel. Hij is zo aandoenlijk! En lekker eigenwijs, precies zoals Mowgli hoort te zijn. Dat jochie moet trouwens zo onmogelijk veel inlevingsvermogen hebben: hij had geen tegenspelers, de dieren werden met de computer gemaakt en het oerwoud was ook alleen maar green sceen, maar ik heb geen moment getwijfeld aan zijn acteerwerk. Zo ontzettend knap.

The Jungle Book 3

Ik vond het eigenlijk heel leuk om dit verhaal te zien met alle nieuwe technieken die we tegenwoordig hebben. De film probeert niet beter te zijn dan het origineel – volgens mij zijn er zelfs een aantal shots die letterlijk zijn overgenomen uit de tekenfilm. Het voelt ook meer als een soort “ode aan” dan een “vervanging van”. Wel is de film een stukje donkerder en misschien niet heel geschikt voor jonge kindjes. Het feit dat de film een kijkwijzer van 12+ meekrijgt, zegt op zich al genoeg. (Al neemt dit natuurlijk niet weg dat de film bomvol zit met grappige details – ik bedoel, Balou de Beer is gewoon niet heel duister haha, vooral niet als je Bill Murray de stem laat inspreken!)

The Jungle Book is alles wat je van een Disney-film mag verwachten, maar dan met overweldigende visuele effecten. Eén keer in de zoveel tijd is er zo’n film die CGI even naar een hoger niveau trekt – Avatar, Life of Pi – en aan dat rijtje kunnen we nu The Jungle Book toevoegen. Alles is zó mooi – en zelfs de 3D is een toevoeging. Nog aan het twijfelen of je hem wil gaan zien? Nou, eigenlijk is het heel simpel: dat kaartje moet je gewoon kopen. Neem het maar van me aan.

♥♥♥♥