RECENSIE: The Nice Guys

The Nice Guys

Eigenlijk is het ongelooflijk hoeveel sequels, boekverfilmingen, remakes, reboots en franchises er tegenwoordig worden gemaakt. De meeste personages kennen we door en door – en dan ook écht door en door. De hel breekt los wanneer de nieuwe spiderman niet past in het plaatje dat wij in ons hoofd hebben, of wanneer een hoofdpersonage opeens bruin haar heeft in de film, terwijl ze in de boeken toch écht blond was. Daarom is het soms gewoon heel fijn om naar een film te kijken die op zichzelf staat. Ik presenteer u: The Nice Guys.

The Nice Guys speelt zich af in Los Angeles, omstreeks 1977. Holland March (Ryan Gosling) is een privédetective die de zaak van een dode pornoster en een vermist tienermeisje onderzoekt. Jackson Healy (Russell Crowe) is een.. nou ja, iemand die je inhuurt wanneer je iemand goed in elkaar wil laten slaan. Hij wordt ingehuurd door datzelfde tienermeisje omdat ze doorheeft dat Holland March haar achtervolgt. Er volgt een confrontatie, maar al gauw ontdekken de twee dat het meisje wat te verbergen heeft, en raken ze verstrikt in een web van intrige dat draait om een pornofilm. Right.

The Nice Guys

Dit klinkt als iets dat te fout voor woorden is, en dat is het ook – deze film is zó flauw – maar op de een of andere manier werkt het. Al is de humor vrij hard en zat de film voor mij soms écht op het randje. Ik bedoel, in de eerste paar minuten vliegt er een auto door een huis en kermt een stervende – naakte – pornoster met haar laatste adem “How do you like my car, big boy?” uit). Maar man, de dialogen in deze film zijn zo goed geschreven. En Crowe en Gosling zetten écht goede personages neer – ik geloof niet dat ik Ryan Gosling ooit in een komische rol heb gezien, maar hij deed het fantastisch!

Goed, in het plot zitten vast wel een aantal gaten en het is allemaal zo camp als het maar kan zijn (ook van de bad guy werd ik niet heel warm – en dat terwijl ‘ie werd gespeeld door Matt Bomer (sorry Matt!)), maar dat maakt bij een film als deze helemaal geen zak uit. De vaart zit er lekker in, de humor en het acteerwerk zijn spot-on, en de film ademt gewoon dat jaren ’70 sfeertje van rokende nachtclubs en roze over-de-top chevrolets. Of nou ja, dat is wat ik me bij de jaren ’70 inbeeld – wat weet ik daar nou van ;)

The Nice Guys

En nu maar hopen dat ze er geen vervolg van besluiten te maken. Voor een keertje is het een toffe film, maar ik hoop dat de makers inzien dat het geen briljant idee is om hier meerdere films van te schieten ;)

Aanrader? Oh absoluut. Misschien niet voor een eerste date (ik weet niet, ik zou The Nice Guys daar net iets te ongemakkelijk voor vinden), maar verder..? Gaan zien!
Tranen? Nee, zeker niet. Al waren er wel een aantal scènes die vrij sneu waren, vooral met Holly, de dochter van Holland (trouwens, serieus? Je zou maar Holland heten en je dochter Holly noemen..)
Lachen? Absoluut!