RECENSIE: The Revenant

The Revenant Header

Als er toch één favoriet voor de Oscars is dit jaar, dan is dit sowieso The Revenant. De film ging er al vandoor met verschillende prijzen – waaronder een aantal voor Leonardo DiCaprio. En, hoe afgezaagd het ook is, ik ga het toch zeggen: zou dit dan het jaar zijn dat Leo er ein-de-lijk met een Oscar vandoor gaat?

Ik hoop het voor hem – want dit moet haast wel de zwaarste rol zijn die hij ooit heeft gespeeld. En nou is het niet zo dat een zware rol direct beloond moet worden met een Oscar, maar kom op: de beste man klom voor deze film letterlijk in een dood paard. En tja, als het acteerwerk verder ook nog prima in orde is, zonder dat je in de hele film meer dan 50 woorden zegt? Dat het beeldjes mag regenen voor Leo, absoluut.

Leonardo DiCaprio - The Revenant 2

The Revenant speelt zich af in het Amerika van toen het nog niet helemaal Amerika was. Hier en daar liepen er wat Fransen en Engelsen rond, indianen maakten iedereen het leven zuur en er was vooral heel veel niet. Hugh Glass (Leonardo DiCaprio) reist er rond met groep pelsjagers en zijn zoon, die er verdacht niet-blank uitziet. Gaat allemaal prima, tot hij wordt aangevallen door een beer en voor dood wordt achtergelaten door de rest van zijn team. Wonder boven wonder overleeft hij – en volgt er een lange tocht om wraak te nemen.

Ik vind het zo lastig om een samenhangende mening te vormen over deze film. The Revenant is sowieso één van de betere films die ik dit jaar zal zien. Dit is echt zo’n film die gemaakt is om helemaal in op te gaan. De cinematografie is zo ontzettend mooi. Regisseur Alejandro González Iñarritu gooit er natuurlijk weer een paar van zijn fenomenale long-shots tegenaan waardoor het sowieso al lijkt alsof je echt in de film zit, maar aan The Revenant klopt gewoon alles tot in het kleinste detail. Van de warme kleuren van het vuur in de verder koele omgeving tot het beslaan van de camera door de adem van de acteur; het zijn dit soort idioot kleine dingen die deze film zo geweldig maken. The Revenant is zo’n typische film waarvan je denkt: “Jezus, ja, dit is waarom ik film zo tof vind.”

Domhnall Gleeson & Tom Hardy - The Revenant

En het acteerwerk jongens, poe. Er zit geen acteur in de film die ik niet goed vind. Leo kan natuurlijk niets fout doen, maar dit is sowieso één van zijn betere rollen. Zijn niet-chemie met Tom Hardy spat ook absoluut van het scherm af. Man, dat Hardy niet is genomineerd voor deze bijrol kan eigenlijk echt niet. Verder zien we ook Domhnall Gleeson in de film, die me eigenlijk nog nooit echt op viel, maar die als aanvoerder van het team echt een prachtige rol neerzet.

En toch is het geen film die ik nog een keer zou willen zien. Alles aan deze film klopt, maar toch kwam hij niet helemaal zo binnen als ik had gehoopt. Waaraan dit ligt? God mag het weten. Misschien aan de lengte? Ik bedoel, de eerste drie kwartier zijn briljant, maar daarna kakt het allemaal iets in. Desondanks was ik wel steeds benieuwd waar de film naar toe zou gaan, dus zo erg stoorde dit ook weer niet. Enfin, ik had gewoon gehoopt dat ik de film geweldiger zou vinden dan ik hem vond – maar heb absoluut geen idee waar dit aan ligt.

THE REVENANT Copyright © 2015 Twentieth Century Fox Film Corporation. All rights reserved. THE REVENANT Motion Picture Copyright © 2015 Regency Entertainment (USA), Inc. and Monarchy Enterprises S.a.r.l. All rights reserved.Not for sale or duplication.

Toch hoop ik dat de film alle Oscars mee naar huis sleept, want dit is toch wel even film maken op een ander niveau. Poe.

Aanrader? Ik denk niet dat iedereen deze film heel geweldig gaat vinden. Maar, als je van film houdt, dan ben je het aan jezelf verplicht The Revenant te zien. Absoluut.
Tranen? Eh, ik kan het me niet meer herinneren. Denk het dus niet.
Lachen? Oh, hell no. Voor de humor moet je deze film niet gaan zien.
★★★★★

Trouwens, ik las dat een paar mensen kokhalzend de filmzaal hadden verlaten, maar dat moet haast wel Amerikaanse hysterie zijn. Ja, oké, het geweld is heel grafisch – maar wel verdomd realistisch – en DiCaprio doet zijn innerKaleeshi alle eer aan door zijn tanden in een fijn stuk hart/maag/ander bebloed orgaan te zetten, maar ik heb wel eens erger gezien. En oké, hij klimt in zijn dode paard om warm te blijven, maar hé, the man had to survive. Geef hem eens ongelijk.