RECENSIE: X-Men: Apocalypse

X-Men: Apocalypse

Ooit zorgde een korte obsessie met James McAvoy ervoor dat ik begon aan mijn eerste superheldenfranchise. X-Men dus. Tegen de tijd dat de tweede film uitkwam, was mijn obsessie verdwenen. Ik zag de film nog wel, maar het enthousiasme was ver te zoeken. De derde film, die vorige week uitkwam, was ik eigenlijk helemaal niet meer van plan om te kijken. Maar ja, je moet wat als je wordt uitgenodigd voor de première en nog een meereis-kaartje van de NS hebt liggen. Life’s hard.

(Uiteindelijk stelde die première trouwens drie keer niks voor. Al was het wel heel cool om kaartjes op te halen bij de perstafel en een sprintje te trekken over de blauwe loper).

Goed, in X-Men: Apocalypse wordt er ergens in Egypte een eeuwenoude mutant, En Saba Nur (Oscar Isaac, zeggen ze, maar ik herkende hem niet), wakker uit zijn coma. Zoals wel vaker gebeurt bij mensen die ontwaken uit een duizenden-jaren-durende coma, besluit hij dat het hoogst tijd is om de mensheid te vernietigen. Waarom? Dat weet ik ook niet. Misschien wel gewoon omdat zijn naam “apocalyps” betekent – het zou zomaar kunnen. Het is in ieder geval aan de X-Men om de mensheid van het grote kwaad te behoeden.

X-Men: Apocalypse

De makers van deze film moeten dan ook hebben gedacht: “Never change a winning team”. Pun intended. Alle X-Men kampen namelijk met precies dezelfde problemen als in voorgaande films. Magneto bevindt zich nog altijd ergens in het grijze gebied tussen goed en kwaad en Charles roept nog steeds heel vaak: “Eric, there is good in you!”. De leukste scène uit deze film is ook gewoon een letterlijke kopie van de leukste scène uit de vorige film (Quicksilver!). Ik bedoel, er is niks mis mee, het blijft leuk, ik heb me er mee vermaakt, maar eh, ja, het is het toch niet helemaal.

Ik heb er eigenlijk vrij weinig over te zeggen. Het was oké, maar ik werd er niet warm of koud van. Toevoegingen als Jean Grey (Sophie Turner) vond ik redelijk sterk, andere toevoegingen als En Saba Nur (Oscar Isaac) en de rest van de bad guys kwamen minder goed over. Ik denk niet dat dat aan het acteerwerk lag, maar vooral aan het script en de moeizame dialogen.

X-Men: Apocalypse

Al met al is het geen slechte film, maar het is ook niets bijzonders. Het meest waardeloze aan X-Men: Apocalypse is echter toch wel dat de film aanvoelt alsof we hem al een keer eerder hebben gezien. Dat is gewoon lui. Het enige moment waarop ik spanning voelde, was toen het even onzeker was of ik de laatste trein naar huis nog zou halen. Dat zegt meer dan genoeg.

Aanrader? Ja, weet je wat het is? Als je de voorgaande delen hebt gezien, wil je X-Men: Apocalypse sowieso ook zien. Maar als dit een opzichzelfstaande film was geweest? Nee, dan had ik hem niet aangeraden.
Tranen? Nee.
Lachen? Er zit zeker komische noot in de film! Gelukkig, want anders was het helemaal een dertien-in-een-dozijn-film geweest.
★★★★★

Verder heb ik nog een kleine tip: ga niet op rij vijf zitten als je een film in IMAX ziet. In Limburg doen we niet aan technische vooruitgang, dus ik had nog nooit een film in IMAX gezien en wist niet wat een bak aan geluid er achter dat scherm vandaan zou komen. Grote, grote fout. Man, wat een geluid; het deed gewoon pijn! Al is de 3D in zo’n IMAX-film wel heel mooi: de eerste paar minuten voelde ik me echt alsof ik aan een touwtje door het oude Egypte zweefde. Lichtelijk bizar, maar à la.