REVIEW: Divergent (2014).

Divergent cover

Oeeeeh, wat ben ik er snel bij, of niet? Haha, dit soort films vind ik gewoon heel leuk om vroeg in de bioscoop te zien en dan snel voor jullie te reviewen, puur omdat ik weet dat er voor een film als Divergent vast veel belangstelling is! Ik had al het beeldmateriaal al klaar staan, de opzet van de blogpost al in mijn hoofd, dus na het zien van de film hoefde ik alleen nog maar mijn review te tikken. Super handig! Maar goed, on to the review!

Laat ik allereerst even zeggen dat ik geen fan ben van boek-film vergelijkingen. Een film is een heel ander medium dan een boek en daarom is het logisch dat een film op sommige punten van het boek verschilt. Niet alle elementen uit een boek werken in een film, punt. Nou weet ik wel dat er veel Divergent-fans zijn die het wél belangrijk vinden dat de film enigszins overeen komt met de film (en dat is begrijpelijk!) en voor deze mensen kan ik zeggen: je kan met een gerust hart naar de film gaan, want naar mijn mening houdt deze zich goed aan het boek! Beter dan andere verfilmingen van YA-boeken, vind ik.

Divergent 2

Goed, over naar de review. Divergent heeft niet echt een origineel scenario. Het speelt zich af in het Chicago van de nabije toekomst (ik denk zo’n 200 jaar van nu, ongeveer?), in een soort post-apocalyptische setting. Er heeft blijkbaar een oorlog plaatsgevonden waar alleen de stad Chicago enigszins heelhuids uit is gekomen. Deze stad is nu ommuurd en de bevolking is opgesplitst op karakter, om zo een nieuwe oorlog te voorkomen. Er zijn vijf factions waarin je op basis van je karakter in zou kunnen leven: Erudite (voor de wijze mensen), Dauntless (voor de moedige mensen), Abnegation (voor de selfless mensen), Amnity (de vriendelijke mensen) en Candor (de eerlijke mensen). Op je zestiende kies je op basis van een persoonlijkheidstest de faction waar je de rest van je leven zal doorbrengen. De regel faction before blood is een veelgehoorde. Wanneer je kiest voor een andere faction dan waar je bent opgegroeid, zeg je je familie gedag. De hoofdpersoon van het verhaal, Beatrice Prior, heeft het hier maar moeilijk mee. Ze groeide op in Abnegation, maar merkt dat ze niet alleen maar selfless is. Wanneer ze de bepalende persoonlijkheidstest aflegt, blijkt deze incompleet te zijn. Ze hoort niet in één faction thuis, maar in drie. Beatrice is divergent, en blijkbaar is dit gevaarlijk. In the spurr of the moment kiest Beatrice voor de faction Dauntless,  want tja, ze moet toch iéts kiezen. Al snel krijgt ze een geweer in haar handen krijgt gedrukt, moet ze vechten met andere nieuwe Dauntless-leden en daarnaast krijgt ze ook nog eens de superhandsome, maar ook niet echt aanspreekbare Four als trainer.

Divergent 1

Goed. Ik ben best enthousiast over de film, maar ik heb twee problemen met deze film. Allereerst is het verhaal gewoon niet origineel. En ja, ik hoor jullie al gaan: “Pleaaaaase, geen The Hunger Games vergelijking!” Toch moet het even, heeeel snel, oké? Ik ben gewoon echt een keer aan het wachten op een Young Adult-boek/film waarin de hoofdrolspeelster een keer zegt: “Nee Four, ik moet me richten op mijn training, ik heb even geen tijd voor een innige romance, ookal ben je stiekem best wel heel leuk.” Maar goed, ik besef me ook wel dat niet iedere film ontzettend origineel hoeft te zijn en dat er ergens ook wel een voldoening zit in het kunnen voorspellen van dit soort films. Maar toch, ik wilde het even gezegd hebben.

Mijn andere probleem ligt in de wereld die door de schrijfster van het boek is gecreëerd. Ik snap verdorie gewoon nog steeds niet waarom het zo gevaarlijk is om divergent te zijn! De reden “oh, je hersenen werken anders, je bent niet te controleren” gaat voor mij toch niet helemaal op. Na het zien van de film lijkt het me dat deze mensen zich best goed in de gekozen faction kunnen ophouden. Ja, in het licht van de gebeurtenissen in de film snap ik misschien wel dat mensen die divergent zijn, niet al te wenselijk zijn, maar verder? Zolang je toch maar een faction kiest en je aan de regels van deze faction houdt, is er toch geen probleem? Vanwaar moeten deze mensen meteen dood? Dit is echt het grootste probleem dat ik met het verhaal heb haha. Als iemand het me kan uitleggen, graag, want volgens mij is dit gegeven toch best fundamenteel voor de film ;) Anyway, in de film was iets meer uitleg over de factions en de divergents misschien wel fijn geweest. Sowieso is het achtergrondverhaal in dit soort films altijd enorm interessant, en dat miste ik dus een beetje.

Divergent 3

Gelukkig ben ik verder wel positief over de film! Ik blijf toch wel een zwak houden voor dit soort dystopsiche verhalen hoor. Hoewel het verhaal op mij misschien niet helemaal goed over is gekomen, vind ik deze post-apocalyptische verbeelding van Chicago toch wel echt heel tof. Fijn vind ik ook dat er geen Capitol-achtige taferelen plaatsvinden, maar dat de toekomst iets “realistischer” is gebleven. De gebouwen, de hoofdkwartieren van de factions, ja, ik zie deze “aankleding” als het ware wel terug, zo’n 200 jaar van nu. Qua toekomstbeeld zijn de filmmakers dus best dicht bij het hier en nu gebleven, en dat vind ik toch wel heel fijn.

Een ander groot pluspunt is de ontzettend sterke chemie tussen Shailene Woodley (Beatrice/Tris) en Theo James (Four). Als ik dan nog een keer een Hunger Games-vergelijking mag maken (nooooooo), vind ik de chemie tussen deze twee echt wel honderd keer beter dan de chemie tussen Caitlin (edit: Caitlin? Waar was ik met mijn hoofd? Katniss natuurlijk ;) en wie dan ook. De romance komt niet geforceerd over, iets wat me in The Hunger Games nog wel eens stoorde. Sowieso zijn ook de acteerprestaties van zowel Shailene en Theo heel goed. Shailene kende ik al uit films als The Spectacular Now, waarin ik haar ook heel goed vond, dus van haar had ik al wel grote verwachtingen. Haar personage is best een complex personage, want ze is niet puur selfless, niet puur moedig, nee, ze is moedig, selfless en ook nog wijs ook. Dit zie je ook terug in het personage op het scherm, en dat is heel fijn. Sowieso zet Shailene de ontwikkeling van Tris heel goed neer. Theo als Four is precies zoals ik me had voorgesteld (gelukkig, want ik had ook grooooote verwachtingen over dit personage, omdat ik in het boek al verliefd op hem was geworden) en nu heb ik er weer een nieuwe crush bij. Top! Daarnaast zet hij de stugge Four met een soft edge toch ook wel echt heel goed neer.

Divergent 4

Verder vind ik de film ook goed in balans. Misschien helpt het dat ik het verhaal al kende, maar ik heb me geen minuut verveeld tijdens de film. Nergens werd te lang bij stil gestaan, maar het voelde ook niet gehaast aan. Hoewel het voorspelbare plot de spanning soms enigszins wegneemt, zit het toch ook best oké met de spanning, vooral in de laatste paar scènes. De film is geen nagelbijtertje, maar dat hoeft natuurlijk ook helemaal niet. Ik vind het ook wel grappig hoe de actie-scènes in het begin echt flut zijn (want: begin van de training, Tris kan alleen nog een beetje met haar handen flapperen) en aan het eind toch best spannend zijn!

Oke, conclusie: het is best een aardige film! Niet geweldig, maar wel gewoon goed. Hier en daar schort er wat aan het achtergrondverhaal, waardoor de gebeurtenissen in de film misschien wat onlogisch overkomen, maar over het algemeen vond ik de film best vermakelijk. Een groot pluspunt aan de film zijn de twee hoofdrolspelers, die 1) perfect gecast zijn, 2) hun rollen echt heel goed neerzetten en 3) waarvan de chemie ook nog eens geweldig is!

Divergent draait vanaf vandaag in de bioscoop. Zeker weten gaan zien, als je van dit genre houdt!

© Foto’s: Jaap Buitendijk – Summit Entertainment, LLC.