REVIEW » Her (2014).

Her Header

Verliefd worden op een stem, een computer. In de nabije toekomst lijkt dit nog helemaal niet zo onmogelijk. Computers nemen immers ook vandaag de dag al een grote plaats in in ons leven. Technologie neemt steeds vaker de plek in die de mens ooit had: waarom dan niet die van een partner? Spike Jonze, de regisseur van onder andere Where the Wild Things Are (2009), speelt met de film Her in op deze (mogelijke?) ontwikkeling. Her: een verhaal over een romantische relatie tussen een man en een computerbesturingssysteem.

De film gaat over Theodore. Theodore (Joaquin Phoenix) gaat door een moeilijke periode heen: hij ligt in scheiding met zijn grote liefde, de vrouw die alles voor hem was. Hij is dan ook ontzettend eenzaam, tot hij een nieuwe vriend vindt in een nieuw intelligent besturingssysteem. Dit besturingssysteem kan worden geïnstalleerd op een soort mobieltje en heeft de geweldige eigenschap dat het zich kan gedragen als een echt persoon. Een persoon met eigen persoonlijkheid, een eigen ontwikkeling, maar zonder lichaam. Het besturingssysteem past zich aan aan dat wat de gebruiker zoekt in een persoon. Eigenlijk is het besturingssysteem dan ook de perfecte partner, al komen romantische relaties met een besturingssysteem nauwelijks voor. Toch voelt Theodore zich ontzettend aangetrokken tot zijn besturingssysteem Samantha (Scarlett Johansson).

Her 1

Onmogelijk acteerwerk
Hoe ontzettend moeilijk moet het zijn geweest voor Joaquin Phoenix om een geloofwaardige romantische relatie neer te zetten met een tegenspeelster die geen moment in beeld is. Hoe die je zo iets? Ik heb dan ook ontzettend veel respect voor deze acteur, die de liefde van zijn personage voor het besturingssysteem geloofwaardig weet neer te zetten. Scarlett Johansson heeft in deze film ook een moeilijke taak op haar genomen. Samantha verschijnt niet één keer in beeld, waardoor ze het personage met alleen het gebruik van haar stem moet creëren. Ze heeft geen gezichtsexpressie of lichaamstaal om op terug te vallen. Scarlett slaagt hier best goed in, maar ik vind het toch een beetje mwah. Maar goed, dat kan ook aan mijn persoonlijke afkeer voor Scarlett Johansson liggen (met andere woorden: ze vertolkt haar rol goed, maar ik vind haar gewoon geen sympathiek persoon haha).

Aanvankelijk voelt de relatie tussen Samantha en Theodore een beetje ongemakkelijk. Door het goede acteerwerk verandert dit echter al snel. Na een paar minuten snap je hoe Theodore verliefd kon worden op een computer. Het is een aparte relatie, maar het is er tegelijkertijd een die is gebaseerd op emotie en liefde. Ik zou het zelf nooit willen, maar als kijker begrijp ik Theodore en zijn gevoelens. Ik neem echter niet weg dat ik – hoewel ik Theodore best snapte – het op sommige momenten nog altijd een beetje een raar idee vond.

Her 3

Nabije toekomst
Her speelt zich af in de toekomst. Niet in de verre toekomst, maar zo’n twintig jaar van nu. Technologie is grotendeels in het dagelijks leven doorgedrongen. We zien een soort ear plugs waarmee gecommuniceerd kan worden en schermen zijn vervangen door hologrammen. Heel futuristisch, maar zo voelt de film verder niet. Dit komt voornamelijk door de aankleding van de film. De kleuren die we in de film zien, zijn vooral pastelkleuren, en de kleding die men aanheeft, doet me een beetje denken aan de jaren ’80. Alles is heel zacht en licht gehouden. De film gebruikt muziek van de band Arcade Fire, die er voor zorgt dat de film een beetje ‘aards’ blijft. Omdat de toekomst zo naar het heden is getrokken, voelt de film best realistisch.

Maar..
So far, so good. Maar toch zal deze film niet in het rijtje van favorieten belanden. Zoals ik al zei, is de film heel zacht en rustig. Geen actie, veel rust. Ik kan de film wel vergelijken met een rustig kabbelend beekje, en juist daar zit misschien het probleem. Want jeetje, wat is deze film tráág. Dit is typisch zo’n film waarbij ik telkens weer op mijn horloge keek om te bedenken hoe lang het nog duurde voor de film was afgelopen. De film mist gewoon iéts, al kan ik niet precies verwoorden wat dit iets is. Vooral het middenstuk – de ‘ontwikkeling’ van de relatie tussen Samantha en Theodore – mist wat vaart. Het is een ‘vernieuwde relatie’ omdat het een relatie met een intelligent computersysteem is, maar verder is het gewoon écht geen interessante relatie. Wel moet ik zeggen dat er op het eind wél weer een beetje vaart in de film komt – om tenslotte te eindigen in een cliché. Ook jammer.

Her 2

Ik zit met deze film een beetje in tweestrijd. Aan de ene kant vind ik hem geweldig en origineel en verschrikkelijk goed uitgewerkt, aan de andere kant vind ik hem niet boeiend genoeg, te lang. Ja, de film is boeiend en fascinerend, maar te lang. De film had makkelijk een 25 minuten minder lang kunnen duren, dan had ik hem echt perfect gevonden!

Her draait vanaf 27 februari in de Nederlandse bioscopen.