REVIEW: How To Train Your Dragon

how to trainkopie

‘How to Train Your Dragon’ is een film die ik al lang op mijn lijstje had staan. Toch kwam het er niet echt van. Ik denk dat ik ergens een beetje het idee had dat het een ‘jongensfilm’ was. Anyway, ondanks dat ik niet zo’n hoge verwachtingen had van deze film, ben ik er afgelopen week toch maar voor gaan zitten. En wat blijkt? Hij is superleuk!

Hiccup is een jonge Viking. Zijn grootste droom is om in de voetsporen te treden van zijn vader, de Vikinghoofdman van het eiland Berk. Zijn vader is namelijk één van de grootste krijgers en drakendoders van het eiland. Drakendoder ja, want het Vikingvolk is dan wel woest en onoverwinnelijk, maar het eiland lijdt al jarenlang onder de aanvallen van draken. Het enige probleem is, dat Hiccup klein en onhandig is, en niemand geloofd dat hij ooit een draak zal doden. Op een avond denkt Hiccup met een van zijn zelfuitgevonden wapens een Night Fury te hebben geraakt – de mysterieuze en zeer gevaarlijke draak die nog niemand ooit heeft gezien. Wanneer hij op zoektocht gaat, en de o zo gevaarlijke draak hulpeloos op de grond ziet liggen, kan hij het niet over zijn hart verkrijgen hem te doden. En dit is maar goed ook, want dit is het startpunt van een bijzondere vriendschap: een tussen Viking en draak. Ondertussen gaat Hiccups dragon training gewoon door, en wordt er van hem verwacht dat hij aan het eind van deze training in staat zal zijn draken te doden.

Zoals ik al zei: deze film is zo ontzettend tof! De Night Fury – door Hiccup omgedoopt tot Toothless – is zo zo zó enorm schattig – oké, ik ben bevooroordeeld, want hij doet me enorm denken aan mijn kat, maar hij is echt schattig! Toothless heeft een enorme persoonlijkheid, ondanks dat het een draak is en hij in de hele film geen woord zegt. Ik vind het echt enorm knap dat de makers van deze film er toch echt een karakter van hebben weten te maken!

Verder is het gewoon ook écht een leuke film. Het is een film die je even fijn wegkijkt, waar je niet al te veel bij na hoeft te denken. Het is het typische – en tijdloze – verhaal van een zoon die de erkenning en waardering van zijn vader wil hebben. We kennen het verhaal allemaal, maar dit keer is het wel in een enorm leuk jasje gestoken!