REVIEW: The Hunger Games: Catching Fire

Naamloos-2

‘The Hunger Games: Catching Fire”. Al wekenlang lees ik op verschillende blogs niks anders. Ik moet toegeven dat ik zelf niet zo’n enorme Hunger Games – fan ben. Sure, ik vond de eerste film wel oké en ook de boeken heb ik gelezen (in een ver verleden), maar ik was niet één van de velen die al maandenlang uitkeek naar de première van het tweede deel van de serie. Toch was ik wel benieuwd naar de film. Vooral toen ik hoorde dat het tweede deel echt veel beter zou zijn dan het eerste. Afgelopen zaterdag kocht ik dan ook een kaartje om de film in de bioscoop te kunnen zien (en hé, vanavond ga ik alweer, want een vriendinnenavondje + leuke film is nooit verkeerd, toch?).

Anyway: de film. We zien hoe het Katniss en Peeta vergaat na het winnen van The Hunger Games. Ze hebben zich (en dan vooral Katniss) de woede van President Snow op de hals gehaald, die de riots in de districten linkt aan Katniss als symbool voor hoop. Hij besluit een editie van de Games te houden waarin voorgaande winnaars opnieuw de arena betreden en ditmaal tegen elkaar strijden, wat betekent dat zowel Katniss als Peeta snel wéér onzeker zijn over hun toekomst. The Hunger Games zou The Hunger Games niet zijn als er geen fijn love  trio aanwezig zou zijn, dus er heerst ook volop romantische spanning tussen Gale, Katniss en Peeta.

Ondanks dat ik geen enorme fan ben, vond ik de eerste film wel vermakelijk, en zo ook de tweede. Voor zo ver ik me kan herinneren, volgt de film het boek aardig, wat voor vele diehard fans natuurlijk een pluspunt is. Een minpunt hieraan is, dat het boek al een vrij abrupt einde kent, maar dat dit in de film nog 2892 x zo erg is. Je zit vol in het verhaal, en BÁM, aftiteling. Dit vind ik ergens toch wel jammer, want het had vast ook anders gekund. Ook wel grappig zijn de pijlen van Katniss: heeft ze nou een magische pijlenkoker die zichzelf automatisch aanvult? Het zou best kunnen dat hier een verklaring voor is, maar voor zover ik me kan herinneren, wordt hier geen uitleg voor gegeven. (If I’m wrong, roep het dan maar!). Foutjes zitten er dan ook zeker in de film, maar deze storen mij meestal gelukkig niet zoveel. In tegenstelling tot anderen *kuch* mijn vriend *kuch*.

Ook jammer vind ik dat er weinig aandacht wordt geschonken aan enige motivatie achter Katniss’ relatie met zowel Peeta als Gale. Het ene moment is ze volop into Gale en kan er richting Peeta niet meer dan een knikje vanaf, nog geen kwartier later is ze weer fijn cozy met Peeta. Hoe dan? Vergeet ze Gale gewoon? Ik snapte het niet helemaal – en ik ga vanavond nog eens kijken, dus wie weet valt me dan iets op – maar voor nu vind ik het gewoon een beetje jammer dat hier niet meer aandacht aan is geschonken.

Een grote yay van de film is de cinematografie. Deze is namelijk zó ontzettend mooi. Ik wil niet enorm gaan spoileren, maar jeetje, een van de scènes op het eind van de film (die ene met heel heel heel veel vuur), zó mooi! Qua beeld is deze film dus echt een pareltje. En tja, als de cinematografie mooi is en me bevalt, kan een film in mijn ogen al vrij weinig fout doen (mits het verhaal ook nog een beetje oké is, natuurlijk).

Al met al vind ik dit echt wel een film die het kijken meer dan waard is. Ja, de film wordt enorm gehypt, en nee, dit verdient hij misschien niet helemaal, want zó bijzonder is hij nou ook weer niet. Toch is hij verder wel oké. De fans zullen er zeker tevreden mee zijn, de beelden zijn fantastisch mooi, ik heb een lichte crush op Cinna en aan het verhaal zelf scheelt ook weinig. Wel jammer dat we nu weer een jaar moeten wachten op een vervolg..